KSIĘGA IZAJASZA
KSIĘGA GRÓŹB
WYPOWIEDZI PRZECIW JUDZIE I JEROZOLIMIE POPRZEDZAJĄCE WOJNĘ SYRO-EFRAIMSKĄ
Tytuł
1
1 Widzenie 1 ,1 W sensie szerszym – objawienie Boże. Tytuł ogólny, dodany przez redaktora mów Izajasza. Czasy Izajasza: od śmierci króla Ozjasza (739 r. przed Chr.) do Ezechiasza. Izajasza, syna Amosa, które miał w sprawie Judy i Jerozolimy w czasach królów judzkich: Ozjasza, Jotama, Achaza i Ezechiasza.
Niewierność i głupota narodu
2 Niebiosa, słuchajcie, ziemio, nadstaw uszu,
bo Pan przemawia:
«Wykarmiłem i wychowałem synów,
lecz oni wystąpili przeciw Mnie.
3 Wół rozpoznaje swego pana
i osioł żłób swego właściciela;
Izrael na niczym się nie zna,
lud mój niczego nie rozumie».
Kara na Judę
4 Biada ci, narodzie grzeszny, ludu obciążony nieprawością,
plemię zbójeckie, dzieci wyrodne!
Opuścili Pana, wzgardzili Świętyms 1 ,4 Tytuł kultowy Jahwe w tradycji Izajaszowej (por. 5 ,16 ; 6 ,3 ) związany z Izraelem (2 Krl 19 ,22 ; Jr 50 ,29 ; 51 ,5 ). Izraela,
wstecz się odwrócili.
5 Gdzie was jeszcze uderzyć,
skoro mnożycie przestępstwa?
Cała głowa chora, całe serce osłabłe;
6 od stopy nogi do szczytu głowy nie ma w nim części nietkniętej:
rany i sińce, i opuchnięte pręgi,
nie opatrzone ani przewiązane,
ni złagodzone oliwą 1 ,6 Wiersz o pokaranym przez Boga Izraelu liturgia Kościoła stosuje do cierpiącego Chrystusa..
7 Kraj wasz spustoszony, wasze miasta ogniem spalone,
cudzoziemcy tratują wam niwy na waszych oczach;
spustoszenie jak po zagładzie Sodomy 1 ,7 Por. Rdz rozdz. 19 ..
8 Córa Syjonus ostała się
jak chatka w winnicy,
jak szałas w ogrodzie warzywnym,
jak miasto oblężone.
9 Gdyby nam Pan Zastępóws nie zostawił Resztys 1 ,9 Tekst cytowany w Rz 9 ,29 ; hebr. dod.: „jak odrobinę”.,
stalibyśmy się jak Sodoma,
podobni bylibyśmy Gomorze.
Przeciw religijnej obłudzie 1,10-16 Por. 29,13n; Am 5,21n.
10 Słuchajcie słowa Pańskiego, wodzowie sodomscy,
daj posłuch prawu naszego Boga, ludu Gomory!
11 1 ,11 nn Iz, podobnie jak Am 5 ,21 -25 ; Jr 6 ,20 n, gani czczy rytualizm, który się nie troszczy o odpowiednie usposobienie moralne ofiarnika. «Co Mi po mnóstwie waszych ofiar? –
mówi Pan.
Syt jestem całopalenia kozłów
i łoju tłustych cielców.
Krew wołów i baranów,
i kozłów Mi obrzydła.
12 Gdy przychodzicie, by stanąć przede Mną,
kto tego żądał od was,
żebyście wydeptywali me dziedzińce?
13 Zaprzestańcie składania czczych ofiar!
Obrzydłe Mi jest wznoszenie dymus;
święta nowiu, szabatys, zwoływanie świętych zebrań.
Nie mogę ścierpieć świąt i uroczystości.
14 Nienawidzę całą duszą
waszych świąt nowiu i obchodów;
stały Mi się ciężarem,
sprzykrzyło Mi się je znosić!
15 Gdy wyciągniecie ręce,
odwrócę od was me oczy.
Choćbyście nawet mnożyli modlitwy,
Ja nie wysłucham.
Ręce wasze pełne są krwi.
16 Obmyjcie się i oczyśćcie!
Usuńcie zło uczynków waszych
sprzed moich oczu!
Przestańcie czynić zło!
17 Zaprawiajcie się w dobru!
Troszczcie się o sprawiedliwość 1 ,17 „Sprawiedliwość” społeczna – jeden z głównych tematów kazań Izajasza.,
wspomagajcie uciśnionego,
oddajcie słuszność sierocie,
w obronie wdowy stawajcie!
18 Chodźcie i spór ze Mną wiedźcie! –
mówi Pan.
Choćby wasze grzechy były jak szkarłat,
jak śnieg wybieleją;
choćby były czerwone jak purpura,
staną się [białe] jak wełna.
19 Jeżeli będziecie ulegli i posłuszni,
dóbr ziemskich będziecie zażywać.
20 Ale jeśli się zatniecie w oporze,
miecz was wytępi».
Albowiem usta Pańskie [to] wyrzekły.
Elegia nad Jerozolimą
21 Jakżeż to miasto wierne
stało się nierządnicą?
Syjon 1 ,21 Dod. wg LXX. był pełen rozsądku,
sprawiedliwość w nim mieszkała,
a teraz – zabójcy!
22 Twe srebro żużlem się stało,
wino twoje z wodą zmieszane.
23 Twoi książęta zbuntowani,
wspólnicy złodziei;
wszyscy lubią podarki,
gonią za wynagrodzeniem.
Nie oddają sprawiedliwości sierocie,
sprawa wdowy nie dociera do nich.
24 Przeto [taka jest] wyrocznias Pana,
Boga Zastępóws, Wszechmocnego u Izraela:
«Ach! uraduję się kosztem moich wrogów,
pomszczę się na mych nieprzyjaciołach.
25 Zwrócę rękę moją na ciebie,
wypalę do czysta twą rudę
i usunę cały twój ołów.
26 Przywrócę twoich sędziów jak dawniej,
i twoich radnych jak na początku.
Wówczas cię nazwą Miastem Sprawiedliwości 1 ,26 „Miastem Sprawiedliwości” – sprawiedliwość w teologii Izajasza i Amosa oznacza: przestrzeganie praw w rządzeniu i w sądach, cnotę władców i przymiot królestwa, w którym Bóg daje ludowi udział w swej świętości; „Grodem Wiernym” – imię symboliczne, jak i poprzednie, dane przyszłej Jerozolimie, wyrażające jej rolę i powołanie.,
Grodem Wiernym».
27 Syjon okupi się poszanowaniem prawa,
a jego nawróceni – sprawiedliwością.
28 Buntownicy zaś i grzesznicy razem w proch starci,
a odstępujący od Pana wyginą.
Przeciw świętym drzewom
29 Zaiste, wstyd wam będzie z powodu terebintóws,
które umiłowaliście,
zarumienicie się wobec gajów,
które obraliście sobie.
30 Bo będziecie jak terebint
ze zwiędłym listowiem
i jak ogród, w którym nie ma wody.
31 I stanie się mocarz podpałką,
a dzieło jego iskrą.
Zapłoną razem oboje,
a nie będzie komu gasić.