Wiara nie ma względu na osoby
2
1 Bracias moi, niech wiara wasza w Pana naszego, Jezusa Chrystusa uwielbionego nie ma względu na osoby. 2 Bo gdyby przyszedł na wasze zgromadzenie 2 ,2 Liturgiczne. człowiek przystrojony w złote pierścienie i bogatą szatę i przybył także człowiek ubogi w zabrudzonej szacie, 3 a wy spojrzycie na bogato przyodzianego i powiecie: «Ty usiądź na zaszczytnym miejscu», do ubogiego zaś powiecie: «Stań sobie tam albo usiądź u podnóżka mojego», 4 to czy nie czynicie różnic między sobą i nie stajecie się sędziami przewrotnymi?
5 Posłuchajcie, bracia moi umiłowani! Czy Bóg nie wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze oraz na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują? 2 ,5 Por. Mt 5 ,3 ; Łk 6 ,20 . 6 Wy zaś odmówiliście ubogiemu poszanowania. Czy to nie bogaci uciskają was bezwzględnie i nie oni ciągną was do sądów? 7 Czy nie oni bluźnią zaszczytnemu Imienius, które wypowiedziano nad wami? 2 ,7 Imię Jezus, wymawiane nad każdym przy chrzcie św. (Dz 2 ,38 ). 8 Jeśli przeto zgodnie z Pismem wypełniacie królewskie 2 ,8 „Królewskie” – nadrzędne wobec innych; „Będziesz... samego” – Kpł 19 ,18 ; por. Mt 5 ,43 ; 22 ,39 . Prawo: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego, dobrze czynicie. 9 Jeżeli zaś kierujecie się względem na osobę, popełniacie grzech, i Prawos potępi was jako przestępców 2 ,9 Por. J 12 ,48 ..
Prawo wolności
10 Choćby ktoś przestrzegał całego Prawa, a przestąpiłby jedno tylko przykazanie, ponosi winę za wszystkie. 11 Ten bowiem, który powiedział: Nie cudzołóż! powiedział także: Nie zabijaj! 2 ,11 Wj 20 ,13 n. Jeżeli więc nie popełniasz cudzołóstwa, jednak dopuszczasz się zabójstwa, jesteś przestępcą wobec Prawa. 12 Mówcie i czyńcie tak jak ludzie, którzy będą sądzeni na podstawie Prawa wolności 2 ,12 Zob. przyp. do 1 ,25 .. 13 Będzie to bowiem sąd nieubłagany dla tego, który nie czynił miłosierdzia; miłosierdzie odnosi triumf nad sądem 2 ,13 Por. Mt 5 ,7 ..
Wiara bez uczynków jest martwa
14 Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy [sama] wiara zdoła go zbawić? 2 ,14 Nie chodzi tu o rozstrzygnięcie zagadnienia konieczności dobrych uczynków do usprawiedliwienia, lecz o podkreślenie dynamizmu wiary w życiu praktycznym. W tym sensie nauka Listu św. Jakuba i listów św. Pawła (o usprawiedliwieniu dzięki wierze) uzupełniają się wzajemnie; por. 2 ,22 . 15 Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, 16 a ktoś z was powie im: «Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta!» – a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała – to na co się to przyda? 17 Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. 18 Ale może ktoś 2 ,18 Zapewne trzecia osoba w rozmowie, różna od określonej zaimkiem „ktoś” w w. 14 . powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę na podstawie moich uczynków. 19 Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz – lecz także i złe duchy wierzą i drżą 2 ,19 Przykład wiary martwej, która u demonów rodzi tylko lęk..
20 Chcesz zaś zrozumieć, nierozumny człowieku, że wiara bez uczynków jest bezowocna? 21 Czy Abraham, ojciec nasz, nie z powodu uczynków został usprawiedliwiony, kiedy złożył syna Izaaka na ołtarzu ofiarnym? 2 ,21 Rdz 22 ,9 ; Hbr 11 ,17 . 22 Widzisz, że wiara współdziałała z jego uczynkami i przez uczynki stała się doskonała. 23 I tak wypełniło się Pismo, które mówi: Uwierzył przeto Abraham Bogu i policzono mu to za sprawiedliwość 2 ,23 Rdz 15 ,6 . Święty Paweł (Rz 4 ,3 ) podkreśla w tym samym tekście wielkość wiary Abrahama., i został nazwany przyjacielem Boga. 24 Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary 2 ,24 Uzupełnienie twierdzenia z Rz 3 ,28 ; Ga 2 ,16 .. 25 Podobnie też nierządnica Rachab, która przyjęła wysłanników i inną drogą odprawiła ich 2 ,25 Por. Joz 2 ,1 .15 ; 6 ,17 .25 ; Hbr 11 ,31 ., czy nie dostąpiła usprawiedliwienia na podstawie swoich uczynków? 26 Tak jak ciało bez ducha jest martwe, tak też jest martwa wiara bez uczynków.