DOWÓD BIBLIJNY NA USPRAWIEDLIWIENIE DZIĘKI WIERZE
Wzorem Abrahama
4
1 Zapytajmy więc, co <zyskał> Abraham, praojciec nasz według ciała? 2 Jeżeli bowiem Abraham został usprawiedliwiony dzięki uczynkom, ma powód do chlubienia się, ale nie przed Bogiem. 3 Bo cóż mówi Pismo? Uwierzył Abraham Bogu i zostało mu to policzone za sprawiedliwość 4 ,3 Rdz 15 ,6 (LXX, Wlg).. 4 Otóż temu, który pracuje, liczy się zapłatę nie tytułem łaski, lecz należności. 5 Temu jednak, który nie wykonuje pracy, a wierzy w Tego, co usprawiedliwia grzesznika, wiarę jego liczy się za tytuł do usprawiedliwienia, 6 zgodnie z pochwałą, jaką Dawid wypowiada o człowieku, którego Bóg usprawiedliwia niezależnie od uczynków:
7 4 ,7 n Ps 32 [31 ],1 n (LXX); „grzechy zostały zakryte” – tzn. niejako zapomniane, a więc uwzględniając paralelizm do stychu poprzedniego i następnego, należy stwierdzić, że ich już nie ma. Błogosławieni ci, których nieprawości zostały odpuszczone i których grzechy zostały zakryte.
8 Błogosławiony mąż, któremu Pan nie liczy grzechu.
Usprawiedliwienie przed obrzezaniem
9 Przeto, czy błogosławieństwo to dotyczy obrzezanych, czy też i nieobrzezanych? Czytamy przecież, że Abrahamowi została poczytana wiara za sprawiedliwość. 10 4 ,10 nn Abraham, praojciec narodu wybranego i odbiorca obietnic mesjańskich, został również usprawiedliwiony przez wiarę, niezależnie od obrzezania i późniejszych przykazań Prawa; cyt.: Rdz 17 ,11 . W jakich okolicznościach została poczytana: czy gdy był obrzezany, czy przed obrzezaniems? Otóż nie po obrzezaniu, ale gdy był nieobrzezany. 11 I otrzymał znak obrzezania jako pieczęć usprawiedliwienia osiągniętego dzięki wierze, którą miał wtedy, gdy jeszcze nie był obrzezany. I tak stał się ojcem wszystkich tych, którzy nie mając obrzezania, wierzą, by również im poczytano to za tytuł do usprawiedliwienia, 12 a także ojcem tych obrzezanych, którzy nie tylko na obrzezaniu się opierają, ale nadto kroczą śladami tej wiary, jaką ojciec nasz, Abraham, miał przed obrzezaniem.
Usprawiedliwienie niezależne od Prawa
13 Albowiem nie od [wypełniania] Prawas została uzależniona obietnica dana Abrahamowi i jego potomstwu, że będzie dziedzicem świata, ale od sprawiedliwości [uzyskanej przez] wiarę. 14 Jeżeli bowiem dziedzicami stają się ci, którzy się opierają na Prawie, to wiara straciła znaczenie, a obietnica pozostała bez skutku. 15 Prawo bowiem pociąga za sobą karzący gniew. Gdzie zaś nie ma Prawa, tam nie ma i przestępstwa. 16 Dlatego [dziedzictwo przypada] dzięki wierze, aby było z łaski i aby w ten sposób obietnica pozostała niewzruszona dla całego potomstwa, nie tylko dla potomstwa opierającego się na Prawie, ale i dla tego, które [żyje] dzięki wierze Abrahama. On to jest ojcem nas wszystkich – 17 jak jest napisane: Uczyniłem cię ojcem wielu narodów 4 ,17 Rdz 17 ,5 . – przed obliczem Boga. Jemu on uwierzył jako Temu, który ożywia umarłych i powołuje do istnienia to, co nie istnieje.
Wzór wiary chrześcijan
18 On to wbrew nadziei uwierzył nadziei, że stanie się ojcem wielu narodów, zgodnie z tym, co było powiedziane: Takie będzie twoje potomstwo 4 ,18 Rdz 15 ,5 .. 19 I nie zachwiał się w wierze, choć stwierdził, że ciało jego jest już obumarłe – miał już prawie sto lat – i że obumarłe jest łono Sary. 20 I nie okazał wahania ani niedowierzania co do obietnicy Bożej, ale się umocnił w wierze. Oddał przez to chwałę Bogu 21 i był przekonany, że mocen jest On również wypełnić, co obiecał. 22 Dlatego też policzono mu to za sprawiedliwość. 23 A to, że policzono mu, zostało napisane nie ze względu na niego samego, 24 ale i ze względu na nas, jako że będzie policzone i nam, którzy wierzymy w Tego, co wskrzesił z martwych Jezusa, Pana naszego. 25 On to został wydany za nasze grzechy 4 ,25 Iz 53 ,4 nn.10 ; por. Mt 20 ,28 ; 1 Kor 15 ,17 ; Ga 1 ,4 ; 2 ,20 ; 1 Tm 2 ,6 ; Tt 2 ,14 . Ukazują się tu dwie strony dzieła Odkupienia: negatywna – śmierć Jezusa, która gładzi grzechy, i pozytywna – zmartwychwstanie, które darzy odkupionych nowym życiem chwalebnego już Chrystusa. i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia.