Skip to main content

List św. Pawła Apostoła do Rzymian
Rozdział 9

IZRAEL A USPRAWIEDLIWIENIE DZIĘKI WIERZE

Apostoł współczuje Izraelowi

9

1 Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym, 2 że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieustanny ból. 3 Wolałbym bowiem sam być pod klątwąs 9 ,3  Określenie paradoksalne, wskazujące na bezgraniczną życzliwość Apostoła dla Żydów; por. klątwa (Słownik)., [odłączonym] od Chrystusa dla [zbawienia] braci moich, którzy według ciała są moimi rodakami. 4 Są to Izraelici, do których należą przybrane synostwo i chwała, przymierza i nadanie Prawas, pełnienie służby Bożej i obietnice. 5 Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała, Ten, który jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amens.

O łasce rozstrzyga wybór Boży: Jakub i Ezaw

6 Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem, 7 i nie wszyscy przez to, że są potomstwem Abrahama, stają się jego dziećmi, lecz w Izaaku uznane będzie twoje potomstwo 9 ,7  Rdz 21 ,12 ., 8 to znaczy: nie synowie co do ciała są dziećmi Bożymi, lecz synowie obietnicy są uznani za potomstwo 9 ,8  Udział w obietnicach będą mieć zatem nie cieleśni, ale duchowi potomkowie Abrahama, tzn. naśladujący jego wiarę.. 9 Albowiem to jest słowo obietnicy: Przyjdę o tym samym czasie, a Sara będzie miała syna 9 ,9  Rdz 18 ,10 .. 10 Ale nie tylko ona – bo także i Rebeka, która poczęła [bliźnięta] z jednego [zbliżenia] z ojcem naszym, Izaakiem. 11 Bo gdy one jeszcze się nie urodziły ani nic dobrego czy złego nie uczyniły – aby niewzruszone pozostało postanowienie Boże, powzięte na zasadzie wolnego wyboru, 12 [zależne] nie od uczynków, ale od woli powołującego – powiedziano jej: Starszy będzie służyć młodszemu, 13 jak jest napisane: Jakuba umiłowałem, a Ezawa miałem w nienawiści.

14 9 ,12  Rdz 25 ,23 . Cóż na to powiemy 9 ,13  Ml 1 ,2 n – tzn.: nie wybrałem.? Czyżby Bóg był niesprawiedliwy? Żadną miarą! 15 Przecież On mówi do Mojżesza: Ja wyświadczę łaskę, komu chcę wyświadczyć, i okażę miłosierdzie temu, komu je chcę okazać 9 ,15  Wj 33 ,19 .. 16 [Wybranie] więc nie zależy od tego, kto go chce lub o nie się ubiega, ale od Boga, który wyświadcza łaskę. 17 Albowiem mówi Pismo do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imięs po całej ziemi 9 ,17  Wj 9 ,16 .. 18 A zatem komu chce, wyświadcza łaskę, a kogo chce, czyni zatwardziałym 9 ,18  Tzn. dopuszcza zatwardziałość jako postawę dobrowolnie obraną; por. Flp 2 ,13 ..

19 Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? 20 Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł się spierać z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie tak uczyniłeś?» 9 ,20  Iz 29 ,16 ; 45 ,9 . 21 Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia na użytek zaszczytny, drugiego zaś – na niezaszczytny? 22 Jeżeli więc Bóg, chcąc okazać swój gniew i dać poznać swoją potęgę, znosił z wielką cierpliwością naczynia [zasługujące] na gniew, gotowe na zagładę, 23 i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [objętych] zmiłowaniem, które już wprzód przygotował ku chwale, 24 względem nas, których powołał nie tylko spośród Żydów, ale i spośród pogan 9 ,24  Wiersz ten jest zdaniem nie dokończonym; z kontekstu wynika, że opuszczony człon zdania wyraża myśl: Bóg nie jest niesprawiedliwy....?

25 Mówi o tym u Ozeasza 9 ,25 n Oz 1 ,9 ; 2 ,1 .25 .:

Nazwę „lud nie mój” – moim ludem,

i „nie umiłowaną” – umiłowaną.

26 I stanie się: w miejscu, gdzie im powiedziano:

«Wy nie jesteście moim ludem»,

tam nazywać ich będą synami Boga żywego.

27 O Izraelu zaś głosi Izajasz 9 ,27 n Iz 10 ,22 n.:

Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski,

tylko Resztas będzie zbawiona.

28 Bo Pan wypełni na ziemi swoje słowo skutecznie i bez zwłoki.

29 Jak to też Izajasz przepowiedział:

Gdyby Pan Zastępów nie zostawił nam potomstwa,

stalibyśmy się jak Sodoma

i bylibyśmy podobni do Gomory 9 ,29  Iz 1 ,9 ; 13 ,19 ; por. Rdz rozdz. 19 ..

OD ZATWARDZIAŁOŚCI I CZASOWEGO ODRZUCENIA DO ZBAWIENIA W CHRYSTUSIE

Błędne ujęcie sprawiedliwości

30 Cóż więc powiemy? To, że poganie, nie zabiegając o usprawiedliwienie, osiągnęli usprawiedliwienie, mianowicie usprawiedliwienie dzięki wierze, 31 a Izrael, który zabiegał o Prawo usprawiedliwiające, do celu Prawa nie doszedł. 32 Dlaczego? Ponieważ [zabiegał o usprawiedliwienie] nie dzięki wierze, lecz – jakby to było możliwe – dzięki uczynkom. 9 ,32 n Iz 8 ,14 ; 28 ,16 .Potknęli się o kamień obrazy, 33 jak jest napisane:

Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę potknięcia się,

a kto wierzy w niego, nie będzie zawstydzony.