Skip to main content

Apokalipsa św. Jana Apostoła
Rozdział 2

List do Kościoła w Efezie

2

1 Aniołowi 2 ,1  „Aniołowi” – zob. 1 ,20 ; „Efez” – ówczesna stolica Azji Mniejszej. Kościoła w Efezie napisz:

To mówi Ten, który trzyma siedem gwiazd w prawej ręce,

Ten, który się przechadza wśród siedmiu złotych świeczników:

2 Znam twoje czyny: trud i twoją wytrwałość,

i to, że złych nie możesz znieść,

i że próbie poddałeś tych, którzy zwą samych siebie apostołami, a nimi nie są,

i że ich znalazłeś kłamcami.

3 Ty masz wytrwałość,

i zniosłeś cierpienie dla imienias mego –

niezmordowany.

4 Ale mam przeciw tobie to, że odstąpiłeś od twej pierwotnej miłości.

5 Pamiętaj więc, skąd spadłeś,

i nawróćs się,

i poprzednie czyny podejmij!

Jeśli zaś nie – przyjdę do ciebie

i ruszę świecznik twój z jego miejsca,

jeśli się nie nawrócisz.

6 Ale masz tę [zaletę], że nienawidzisz czynów nikolaitów 2 ,6  Sekta gnostycka głosząca nieskrępowaną swobodę obyczajów; por. 2 ,1 .4 n.24 .,

których to czynów i Ja nienawidzę.

7 Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch 2 ,7  „Duch” – Święty; „drzewo życia” – (por. Rdz 2 ,9 ) to Chrystus jako źródło życia tu w Kościele i w niebie: Ap 22 ,2 .14 .19 . do Kościołów.

Zwycięzcy dam spożyć owoc z drzewa życia, które jest w raju Boga.

List do Kościoła w Smyrnie

8 Aniołowi Kościoła w Smyrnie 2 ,8  „Smyrna” – prastare, uroczo położone miasto, stolica biskupia św. Polikarpa († ok. 155 ); „Pierwszy i Ostatni” – por. przyp. do 1 ,17 . napisz:

To mówi Pierwszy i Ostatni,

który był martwy, a ożył:

9 Znam twój ucisk i ubóstwo

– ale ty jesteś bogaty –

i obelgę [rzuconą] przez tych, co samych siebie zowią Żydami,

a nie są nimi, lecz synagogą szatana 2 ,9  Żydzi nienawróceni, prześladowcy pierwotnego Kościoła..

10 Przestań się lękać tego, co będziesz cierpiał.

Oto diabeł ma niektórych spośród was wtrącić do więzienia,

abyście zostali poddani próbie,

a znosić będziecie ucisk przez dziesięć dni 2 ,10  Tzn. krótko; por. Rdz 24 ,55 ; Lb 11 ,19 ; Dn 1 ,14 ..

Bądź wierny aż do śmierci,

a dam ci wieniec życia.

11 Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów.

Zwycięzcy śmierć druga na pewno nie wyrządzi szkody.

List do Kościoła w Pergamonie

12 Aniołowi Kościoła w Pergamonie napisz:

To mówi Ten, który ma miecz obosieczny, ostry.

13 Wiem, gdzie mieszkasz: tam, gdzie jest 2 ,11  Symbol wiecznego potępienia; por. 20 ,14 ; 21 ,8 .tron 2 ,12  Dawna stolica władców Mizji, Attalidów.szatana 2 ,13  Aluzja do tego, że miasto Pergamon, siedziba wielu kultów bałwochwalczych, było położone na górze.,

a trzymasz się mego imienia

i wiary mojej się nie zaparłeś,

nawet za dni Antypasa, wiernego świadka mojego,

który został zabity u was, tam gdzie mieszka szatan.

14 Ale mam nieco przeciw tobie,

bo masz tam tych, co się trzymają nauki Balaama 2 ,14  Por. Lb 25 ,1 n; 31 ,16 ; 2  P 2 ,15 ; Jud 11 . NT w ślad za tradycją judaistyczną uważa Balaama za typ przewrotnego doradcy. Podobne niebezpieczeństwo grozi chrześcijanom ze strony nikolaitów; zob. w. 6 .,

który pouczył Balaka, jak podsunąć synom Izraela sposobność do grzechu

przez spożycie ofiar składanych bożkom i uprawianie rozpusty.

15 Tak ty również masz tych, co się trzymają podobnie nauki nikolaitów.

16 Nawróć się zatem!

Jeśli zaś nie – przyjdę do ciebie niebawem

i będę z nimi walczył mieczem moich ust.

17 Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów.

Zwycięzcy dam manny ukrytej 2 ,17  „Manny ukrytej” – por. Wj rozdz. 16 ; J 6 ,31 nn. Symbol życiodajnego pokarmu duchowego, a więc i Eucharystii; „kamyk” – symbol dopuszczenia do królestwa Bożego; „imię nowe” (jak w 3 ,12 ; 19 ,12 ) – pozostaje w związku z Iz 62 ,2 ; 65 ,17 i oznacza nową osobowość. Związkowi wiernego z Chrystusem towarzyszy wzajemna znajomość – nie do przekazania innym.

i dam mu biały kamyk,

a na kamyku wypisane imię nowe,

którego nikt nie zna oprócz tego, kto [je] otrzymuje.

List do Kościoła w Tiatyrze

18 Aniołowi Kościoła w Tiatyrze 2 ,18  Przemysłowy ośrodek w Lidii; por. Dz 16 ,14 . napisz:

To mówi Syn Boży:

Ten, który ma oczy jak płomień ognia,

a nogi Jego podobne są do drogocennego metalu.

19 Znam twoje czyny, miłość, wiarę, posługę i twoją wytrwałość,

i czyny twoje ostatnie, liczniejsze od pierwszych,

20 ale mam przeciw tobie to,

że pozwalasz działać niewieście Jezabel 2 ,20  „Jezabel” – imię symboliczne (brzmienie gr. wg LXX), nosiła je w ST żona Achaba, zwolenniczka kultów pogańskich (1  Krl 16 ,31 ; 2  Krl 9 ,22 ); „rozpustę” – jak w ST (por. np. Jr 3 ,2 -9 ) oznacza ona przede wszystkim niewierność wobec Boga. Mógł się z nią łączyć nierząd sakralny.,

która nazywa siebie prorokinią,

a naucza i zwodzi moje sługi, by uprawiali rozpustę

i spożywali ofiary składane bożkom.

21 Dałem jej czas, by się mogła nawrócić,

a ona nie chce się odwrócić od swojej rozpusty.

22 Oto rzucam ją na łoże boleści,

a na tych, co z nią cudzołożąs 2 ,22  Sens ten sam, co „rozpusta” w ww. 20 n., [ześlę] wielki ucisk,

jeśli od czynów jej się nie odwrócą;

23 i dzieci jej porażę śmiercią.

A wszystkie Kościoły poznają,

że Ja jestem Ten, co przenika nerkis i serca;

i dam każdemu z was według waszych czynów.

24 Wam zaś, pozostałym w Tiatyrze, mówię,

wszystkim, co tej nauki się nie trzymają, tym, co – jak powiadają – nie poznali „głębin szatana” 2 ,24  Ślady gnozy: wiedza tajemna ma czynić ich odpornymi na zło moralne.:

nie nakładam na was nowego brzemienia,

25 to jednak, co macie, zatrzymajcie, aż przyjdę.

26 A zwycięzcy

i temu, co czynów mych strzeże do końca,

2 ,26 n Obietnica udziału we władzy Mesjasza; por. Ps 2 ,8 n. dam władzę nad poganami,

27 a rózgą żelazną będzie ich pasał:

jak naczynie gliniane będą rozbici –

28 jak i Ja [wszystko] to otrzymałem od mojego Ojca –

i dam mu gwiazdę poranną 2 ,28  Jest nią sam Chrystus (por. 22 ,16 ; 2 P 1 ,19 ) lub symbol władzy..

29 Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów.