Skip to main content

List św. Pawła Apostoła do Efezjan
Rozdział 1

LIST DO EFEZJAN

Adres

1

1 Paweł, z woli Bożej apostoł Chrystusa Jezusa – do świętychs, którzy są <w Efezie>, i do wiernych w Chrystusie Jezusie: 2 Łaska wam i pokój od Boga, Ojca naszego, i od Pana Jezusa Chrystusa!

MISTERIUM CHRYSTUSA W KOŚCIELE

Tajemniczy plan zbawienia

3 Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa;

On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich 1 ,3  Zwrot ten, występujący tylko w tym liście (1 ,20 ; 2 ,6 ; 3 ,10 ; 6 ,12 ), oznacza świat nadzmysłowy, niebo jako sferę bytowania nadprzyrodzonego, źródło łask Ducha, przedmiot aspiracji człowieka, o który walczą z nim demoniczne „Potęgi” (6 ,12 ; Rz 8 ,38 ; 1 Kor 15 ,24 ; Kol 2 ,15 ). – w Chrystusie.

4 W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata,

abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem.

Z miłości 5 przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów poprzez Jezusa Chrystusa,

według postanowienia swej woli,

6 ku chwale majestatu swej łaski,

którą obdarzył nas w Umiłowanym.

7 W Nim mamy odkupienie przez Jego krew –

odpuszczenie występków,

według bogactwa Jego łaski.

8 Szczodrze ją na nas wylał

w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia,

9 przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli

według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął

10 dla dokonania pełni czasów,

aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie:

to, co w niebiosach, i to, co na ziemi 1 ,10  Chrystus jest ponad całym światem materialnym i duchowym..

11 W Nim dostąpiliśmy udziału my również,

z góry przeznaczeni zamiarem Tego,

który dokonuje wszystkiego zgodnie z zamysłem swej woli,

12 byśmy istnieli ku chwale Jego majestatu –

my, którzy już przedtem nadzieję złożyliśmy w Chrystusie.

13 W Nim także i wy 1 ,13  „Wy” – tj. nawróceni poganie; „pieczęcią” – jak w 4 ,30 i 2 Kor 1 ,22 , jest to aluzja do obrzędu chrztu., usłyszawszy słowo prawdy,

Dobrą Nowinę o waszym zbawieniu,

w Nim również – uwierzywszy, zostaliście naznaczeni pieczęcią, Duchem Świętym, który był obiecany.

14 On jest zadatkiem naszego dziedzictwa w oczekiwaniu na odkupienie, które nas uczyni własnością [Boga], ku chwale Jego majestatu.

Dziękczynienie i modlitwa o poznanie 1,14 Będzie nią już teraz nowy lud Boży, nowy Izrael – Kościół w aspekcie eschatologicznym.Chrystusa jako Głowy Kościoła

15 Przeto i ja, usłyszawszy o waszej wierze w Pana Jezusa i o miłości względem wszystkich świętych, 16 nie zaprzestaję dziękczynienia, wspominając was w moich modlitwach. 17 [Proszę w nich], aby Bóg Pana naszego, Jezusa Chrystusa, Ojciec chwały, dał wam ducha mądrości i objawienia 1 ,17  Są to charyzmaty: 1 Kor 12 ,8 ; 14 ,6 .26 . w głębszym poznawaniu Jego samego. 18 [Niech da] wam światłe oczy serca, byście wiedzieli, czym jest nadzieja, do której On wzywa, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa wśród świętych 19 i czym przeogromna Jego moc względem nas wierzących – na podstawie działania Jego potęgi i siły. 20 Wykazał On je,

gdy wskrzesił Go z martwych

i posadził po swojej prawicy 1 ,20  „Prawicy” – Ps 110 [109 ],1 ; „wyżynach niebieskich” – zob. 1 ,3 . na wyżynach niebieskich,

21 ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem 1 ,21  Nazwy te (por. Kol 1 ,16 ) oznaczały wówczas różne rodzaje istot duchowych. U św. Pawła mogą one oznaczać również złe duchy: Kol 2 ,15 .,

i ponad wszelkim innym imieniems,

wzywanym nie tylko w tym wieku, ale i w przyszłym.

22 I wszystko poddał pod Jego stopy 1 ,22  „Stopy” – Ps 8 ,7 ; „nade wszystko” – zapewne w sensie: ponad wszystkimi stworzeniami.,

a Jego samego ustanowił nade wszystko

Głową dla Kościoła,

23 który jest Jego Ciałem,

Pełnią 1 ,23  Termin ten (gr. pleroma) oznacza bądź pełny zakres działania łaski Chrystusa jako Głowy, bądź fakt dopełnienia Chrystusa, jako Głowy, przez Kościół, jako Jego Ciało. Tego, który napełnia wszystko wszelkimi sposobami.